Despre noi


Cine suntem noi?

Cristina şi Damian Nedescu, împreună cu Vali Grigore au decis, în 2004, înfiinţarea Asociaţiei pentru Ajutorarea Copiilor cu Autism din România “Horia Moţoi”. La acea dată, în ţară, nu exista ideea posibilităţii recuperării copiilor cu această dizabilitate şi nici un loc care să ofere intervenţii cu acest scop. Doar A.N.C.A.A.R. (Asociaţia Naţională pentru Copii şi Adulţi cu Autism) organiza ore de kinetoterapie şi jocuri pentru implicarea lor.
Patru ani mai devreme, la vârsta de doi ani, Radu, unul din fiii familiei Nedescu, fusese diagnosticat cu autism. “Toată lumea îmi spunea că nu am ce să fac.”, îşi aminteşte Cristina. “«Manifestarea urmează să se agraveze, o să-ţi fie tot mai greu să-l stapâneşti. Va trebui probabil internat.»” Certificatul de handicat pe care l-au obţinut pentru Radu, care atesta că starea lui este “iremediabilă” şi că are un IQ de 35,
nu i-a făcut să se teamă de eticheta societăţii. Au folosit acest act pentru a obţine suma lunară pe care statul o prevedea ca ajutor pentru această categorie de handicap, pe atunci în valoare de 300 de lei şi au continuat să caute o soluţie pentru recuperarea copilului lor.
Au găsit-o când Radu împlinise cinci ani. Ea s-a numit ABA (Applied Behavioral Analysis / Analiză Comportamentală Aplicată), singurul tratament pentru autism a cărui eficienţă e dovedită ştiinţific. După un an de intervenţie comportamentală bazată pe principiile ABA, când evoluţia lui Radu era evidentă, iar Cristina şi Damian erau convinşi de rezultatele pe care le poate aduce ABA, i-au propus lui Vali să fie membru fondator, alături de ei, al primului Centru din România, destinat recuperării copiilor cu autism, prin ABA. Deşi pe atunci nu bănuia implicaţiile practice ale unui asemenea proiect şi nici nu ştia ce înseamnă “autism”, Vali a acceptat fără ezitare.

Deschide articolul complet

Ce facem cel mai bine şi cum te putem ajuta?

În Centrul Horia Moţoi aplicăm o intervenţie comportamentală bazată pe principiile ABA. ABA (Applied Behavior Analysis) constituie design-ul, implementarea şi evaluarea modificărilor sistematice instrucţionale şi de mediu de către un analist comportamental, pentru a produce îmbunătăţiri semnificative din punct de vedere social în comportamentul uman. ABA presupune observarea şi înregistrarea directă a comportamentului şi a evenimentelor din viaţa de zi cu zi a individului. Analiştii comportamentali studiază activitatea organismelor vii, dar sunt interesaţi de comportamentele ce ajută la o mai bună integrare a individului în societate. Intervenţiile ABA sunt bazate strict pe cercetarea ştiinţifică,
pe descoperirea funcţiei, evaluării, analizei şi pe evaluarea continuă a schimbărilor comportamentale. Intervenţiile ABA utilizează factori contextuali, motivaţie, stimuli, recompensare şi alte tipuri de consecinţe, pentru a ajuta individul să dezvolte noi comportamente, să crească sau să scadă comportamente deja existente, să manifeste anumite comportamente în anumite condiţii de mediu. (Aici puteţi citi mai multe informaţii despre istoria şi principiile de bază ale acestei intervenţii.)

Deschide articolul complet

Realizări

Evoluţia rapidă dată de intervenţia aplicată în cazul lui Radu Nedescu a creat în noi aşteptări şi speranţe legate de parcursul pe care urmau să-l aibă copiii cu autism din familiile care au optat pentru Centrul Horia Moţoi. De-a lungul anilor, experienţa ne-a dovedit că aceste reuşite sunt posibile pentru fiecare caz, dar în egală măsură am observat că nu există o garanţie a recuperării tuturor copiilor. Scopul pe care ni-l propunem este acela de a-i ajuta să se integreze în societate, deci să deprindă cunoştinţele şi aptitudinile necesare pentru o funcţionare cât mai autonomă. Atingerea acestui scop depinde de numeroase variabile:
vârsta la care copilul a intrat în intervenţie (este recomandat ca aplicarea ei să înceapă la o vârstă cât mai mică), gradul în care este afectat de autism, consecvenţa aplicării intervenţiilor, durata aplicării acestor intervenţii, implicarea echipei şi a părinţilor. Este imposbil de prezis evoluţia unui copil sau gradul de recuperare. Suntem bucuroşi de fiecare dată când un nou copil se alătură “absolvenţilor Centrului Horia Moţoi”, aşa cum îi numim pe cei care reuşesc să se integreze fără dificultăţi în grădiniţe şi şcoli normale sau în sistem step by step, la început ajutaţi de un tutore care îi însoţeşte, apoi singuri.

Deschide articolul complet