Centrul Horia Motoi | Asociatia pentru ajutorarea copiilor cu autism din Romania

    Trainingul terapeuților

O componentă foarte importantă în recuperarea copiilor cu autism este performanța terapeuților pentru că ei sunt direct implicați în predarea abilităților. Acesta este motivul pentru care în Centrul Horia Moțoi acordăm zilnic timp pentru perfecționarea competențelor echipei. Media lunară a orelor lucrate direct cu copilul este 105 de ore, iar fiecare terapeut din echipă primește minim 14 ore de training și supervizare din partea trainerului. Aceste 14 ore sunt împărțite în 10 ore de training individual și 4 ore de training în grup.

Pe lângă acestea, la angajare, un tutore are parte de 90 de ore de training în prima lună. Printre criteriile esențiale, pentru noi, în selectarea noilor membri sunt: atenția permanentă pusă asupra copiilor, observarea stării copilului și a intereselor lui, crearea unor oportunități de joc prin care să se facă necesar și plăcut copilului, entuziasmul exprimat prin expresiile faciale și tonalitatea vocii.  

Trainingul este structurat în module de învățare.

Formarea noilor membri ai echipei

     Când un nou membru vine în echipa noastră, participă la o săptămână de voluntariat în urma căreia decidem împreună dacă vom continua cu următoarea etapă: trainingul de bază dedicat noilor angajați. Modulele incluse în acest training pun bazele înțelegerii principalelor principii ABA și a procedurilor de bază pe care le urmăm în Centru.

Trainingul de echipă și supervizarea

     Formarea și perfecționarea continuă a terapeuților este una din prioritățile noastre. Procesul de supervizare și trainingul de echipă îmbracă mai multe forme:

Câteva dintre articolele care au fost puncte de reper în structurarea trainingului pentru terapeuți:
         Aherne C.M., Beaulieu L. (2018), Assessing long‐term maintenance of staff performance following behavior skills training in a home‐based setting, Behavioral Interventions
         Garza K.L., McGee H.M., Schenk Y.A., Wiskirchen R.R. (2017), Some Tools for Carrying Out a Proposed Process for Supervising Experience Hours for Aspiring Board Certified Behavior Analysts, Behavior Analysis in Practice
         Garza K.L. (2018), Further Development of a Supervision System for Behavior Analysts to Support Evidence-Based Supervision Practices, Dissertations
         Mille I., Croslan K., Clark H. (2014), Behavioral Skills Training With Teachers: Booster Training for Improved Maintenance, Child & Family Behavior Therapy Journal
         Nigro-Bruzzi D., Sturmey P. (2010), The Effects of Behavioral Skills Training on Mand Training by Staff and Unprompted Vocal Mands by Children, Journal of Applied Behavior Analysis
         Parsons M.B., Rollyson J.H., Reid D.H. (2012), Evidence-Based Staff Training: A Guide for Practitioners, Behavior Analysis in Practice
         Pelletier K., McNamara B., Braga-Kenyon P., Ahearn W.H. (2010), Effects of Video Self-Monitoring on Procedural Integrity, Behavioral Interventions
         Sarokoff R.A., Sturmey P. (2004), The Effects of Behavioral Skills Training on Staff Implementation of Discrete-Trial Teaching, Journal of Applied Behavior Analysis

Structura și conținutul trainingului terapeuților sunt puse în aplicare de Mihaela Iancu, BCaBA.

Mihaela Iancu a început să lucreze în domeniul analizei aplicate a comportamentului ca terapeut din 2009, în Centrul Horia Moțoi. De atunci a rămas unul din membrii acestei echipe. A obținut acreditarea BCaBA (Board Certified Assistant Behavior Analyst) în 2014 și de atunci a oferit ajutor familiilor prin coordonarea față în față sau la distanță.

Preocuparea ei principală din ultimii ani este oferirea unui training care verifică dobândirea unor cunoștințe, dar mai ales a unor competențe practice pentru persoanele care sunt lângă copiii cu autism. În munca ei, cercetarea și echipa sunt punctele de greutate în jurul cărora construiește.

Tocmai de aceea, caută să completeze conținutul modulelor cu un mod de predare care ține cont de principiile analizei comportamentale. E interesată permanent de perfecționarea formelor de învățare și crede că e important să ne raportăm la modelele și experiențele organizațiilor internaționale. 

În Centrul Horia Moţoi aplicăm intervenţia comportamentală ABA (Applied Behaviour Analysis sau Analiza Comportamentală Aplicată).
O metoda de intervenție pentru copiii cu autism și întârzieri în dezvoltare cu vârstă mai mică de 4 ani.
O componentă foarte importantă în recuperarea copiilor cu autism este performanța terapeuților pentru că ei sunt direct implicați în predarea abilităților.
Evaluările iniţiale pentru copiii diagnosticaţi sau suspectaţi de TSA (Tulburare din spectru autist) sunt cele mai importante în stabilirea planului de intervenţie personalizat.