Centrul Horia Motoi | Asociatia pentru ajutorarea copiilor cu autism din Romania


    Program Terapie Early Start Denver Model (ESDM)

Early Start Denver Model (ESDM) este o metoda de intervenție pentru copiii cu autism și întârzieri în dezvoltare cu vârstă mai mică de 4 ani.
     ESDM are la bază principii și proceduri combinate din mai multe intervenții: Applied Behavioral Analysis (ABA), Pivotal Response Treatment (PRT) și Denver Model.
     Intervenția se desfășoară în cadrul activităților din rutina zilnică a copiilor și a activităților de joacă construite în asemenea maniera încât să înglobeze obiective din cât mai multe arii de dezvoltare ce apar cu o frecvența foarte mare. Din acest motiv ESDM este considerată o intervenție multi-modală.
     Aceasta intervenție are la bază studiul dezvoltării timpurii a copilului tipic.
     Cercetările au demonstrat ca învățarea într-o maniera cât mai naturală și în context de joaca crește generalizarea și accelerează procesul de învățare ca urmare a relației directe între răspunsul copilului și recompensa naturală.
     Biologia autismului implică deficiențe fundamentale în ceea ce privește motivația socială, ca urmare a senzitivității scăzute la recompensa socială a copiilor cu autism. Aceste lipsuri reprezintă o piedică pentru copii cu autism de a dezvolta preferințe normale pentru informațiile sociale din mediu cum ar fi : voci, fete, gesturi și vorbire.
     Strategiile utilizate în ESDM sunt esențiale pentru a crește interesul pentru recompensa socială și totodată pentru a mări motivația copilului pentru interacțiunea socială.

Etapa 1: Intâlnire inițială gratuită – 1 h

Cine participă?
     La întâlnire vor lua parte părinții, copilul și reprezentanții Centrului Horia Moțoi.
     Ce se întâmplă?
     La întâlnire, coordonatorul, prin observație directă și joc va urmări abilitățile copilului în raport cu vârsta, dar și eventualele întârzieri sau abilități care nu sunt demonstrate.
     În același timp părinții vor fi întrebați despre rutina zilnică a copilului, despre abilitățile pe care copilul le demonstrează acasă, despre preferințele pe care le are.
     Vom răspunde tuturor întrebărilor sau nelămuririlor pe care părinții le vor avea.
     Scopul acestei întâlniri este de a răspunde întrebărilor părinților, dar și de a observa direct modul de joacă și de interacțiune al copilului cu alte persoane.
     Concluziile în urma întâlnirii: La finalul întâlnirii părinților li se va comunica dacă este sau nu nevoie de intrarea într-un program de intervenție. Totodată li se va prezenta și planul de desfășurare al programului de intervenție timpurie.

Etapa 2 : Săptămâna intensivă – 2ore/zi

Zilnic în această săptămâna coordonatorul împreună cu un terapeut vor avea ședințe de câte doua ore intensiv. La aceste ședințe este obligatoriu să asiste și unul din părinții copilului.
     Se începe cu Evaluarea abilităților copilului cu ajutorul instrumentului de evaluare Early Start Denver Model Curriculum Checklist. Acest instrument este utilizat pentru a stabili obiectivele de învățare din cadrul intervenției. Evaluarea se va desfașura într-o maniera de joacă astfel încât să faciliteze cât mai mult interacțiunea copilului cu adultul.
     Evaluarea o face coordonatorul, prin probe, la care adaugă informații obținute de la părinți sau alte persoane specializate care au contact cu copilul, pentru a forma o imagine cât mai exactă asupra abilităților prezente ale copilului în ariile de dezvoltare pe care ESDM le vizează: comunicare, comportament social și adaptative, abilități cognitive, joaca, motricitate fina și grosiera.
     Curricula este împărțită pe 4 nivele: fiecare corespunzând unei anumite vârste de dezvoltare:12-18 luni; 18-24 luni; 24-36 luni; 36-48 luni.
     După finalizarea evaluării, coordonatorul completează tabelul și graficele.
     În funcție de informațiile obținute în urma evaluării coordonatorul stabilește obiectivele pentru Planul de Intervenție Personalizat.
     La finalul săptămânii va avea loc ședința cu părinții în care:

Etapa 3: Procesul de terapie- 2 h/zi

Procesul de terapie se desfășoară astfel:

Program de training și coordonare pentru părinți in terapia ESDM

Copiii petrec în sânul familiei peste 80% din timp. Acasă copilul are cele mai multe oportunități de a învăța.
     ESDM este o intervenție bazată pe rutina și unde este rutina cel mai bine definită dacă nu acasă, în sânul familiei. Fie că vorbim despre rutina de masă, rutina spălatului pe dinți, rutina de îmbrăcat, copilul are foarte multe oportunități de a învăța să se raporteze la mediul din jurul lui.
     Majoritatea părinților spun ‘Eu nu știu ce să fac, nu știu cum să îl învăț, cu mine nu vrea să facă!’- este vital pentru părinți să învețe să aplice strategiile de învățare acasă, părinții sunt părinți pe viață și au nevoie să se simtă în confort și eficienți în ceea ce fac, să nu fie depindeți de terapeut pe viață.
     Experiența (mai ales situațiile în care părinții au lucrat direct cu copiii) ne-a demonstrat că rezultatele sunt mai rapide atunci când părinții învață să folosească și să aplice acasă strategiile intervenției, asemeni terapeuților, oferind astfel copilului multe experiențe de învățare.
     Părinții își cunosc cel mai bine copilul, sunt înalt motivați să îl ajute și petrec mai mult timp cu copilul decât oricine altcineva. Intervențiile livrate de părinți pot crește abilitățile de comunicare și de joc și pot crește rata succesului ca urmare a timpului calitativ și distractiv pe care îl petrec împreună.
     Prin programul de coordonare acasă părintele va învăța să profite de cât mai multe oportunități care apar în rutina copilului pentru a dezvolta abilități noi și pentru a ajuta copilul să își ia informații necesare din mediu într-o maniera cât mai naturală.
     Tot acasă, în relații cu părinții apar tot felul de comportamente neadecvate, pe care părinții, de cele mai multe ori, nu știu cum să le gestioneze. Rutina zilnică vine și cu foarte multe provocări în viața de zi cu zi (copilul nu vrea să se îmbrace, plânge când este spălat pe cap, are doar câteva alimente pe care le consumă, nu reușește să scape copilul de pampers etc.).
     Aceste comportamente demoralizează părinții, îi frustrează și de cele mai multe ori simt că nu fac suficient pentru copilul lor. Părintele va fi îndrumat și învățat cum să folosească strategiile intervenției pentru a putea gestiona aceste provocări.
     Scopul programului de coordonare acasă este ca părintele să învețe să folosească tehnicile intervenției ESDM în timpul activităților de joaca și al activităților din rutina zilnică. Această intervenție nu necesită timp suplimentar, ci părintele va învăța să folosească timpul existent într-o manieră cât mai productivă, oferindu-i astfel copilului cât mai multe oportunități de învățare.
     Aceste strategii pot fi folosite în toate activitățile de zi cu zi, ajutând astfel copilul să fie implicat în relație, să comunice și să învețe. Aceste strategii pot fi folosite în timpului activităților de joacă, al băii, în timpul meselor și în orice moment în care părintele este în interacțiune cu copilul. Asemeni copilului tipic și copilul cu autism învață în fiecare moment al zilei, nu doar în timpul intervenției terapeutice.
     Strategiile ESDM ajută copilul să fie implicat activ în comunicare și în învățare construindu-și astfel abilitățile sociale de baza să se joace variat cu jucăriile împreună cu alte persoane.Părinții învață să devină parteneri de joacă ai copilului fiind îndrumați cum să construiască activități de joacă înalt motivante. Strategiile în interesul social ținând cont în permanența de interesul copilului și ajutându-l ă experimenteze cât mai multe oportunități de învățare.

      Cum facem asta?

În Centrul Horia Moţoi aplicăm intervenţia comportamentală ABA (Applied Behaviour Analysis sau Analiza Comportamentală Aplicată).
O metoda de intervenție pentru copiii cu autism și întârzieri în dezvoltare cu vârstă mai mică de 4 ani.
O componentă foarte importantă în recuperarea copiilor cu autism este performanța terapeuților pentru că ei sunt direct implicați în predarea abilităților.
Evaluările iniţiale pentru copiii diagnosticaţi sau suspectaţi de TSA (Tulburare din spectru autist) sunt cele mai importante în stabilirea planului de intervenţie personalizat.