Terapia ABA
Ce este ABA?
ABA (Applied Behavior Analysis) e cea mai eficientă metodă de intervenție în tulburarea de spectru autist, cum ai auzit de atâtea ori. Mai mult decât recompensă, motivație, prompturi și planuri de intervenție, cuvinte care-ți vor intra în vocabular odată ce copilul tău va începe terapia, ABA e un fel de a vedea lumea. Orice mic comportament al copilului tău este observat și tratat ca o formă de comunicare. Fiecare lucru pe care-l face e privit în context, mereu la pachet cu ce s-a întâmplat înainte și după. Tocmai acest mod de raportare constant e ce reușește să-l transforme pe copilul tău, mai mult decât orice intervenție separată. Tu, echipa și copilul ajungeți, în sfârșit, să vedeți lumea în aceleași culori.
De ce ABA?
Pentru că lucrurile s-au schimbat foarte mult față de ce ați auzit în trecut despre ABA. Nu e dresaj, nu e dură sau traumatizantă și nu e artificială.
Trecutul nu poate fi șters cu buretele, însă, ABA contemporană, învățând din succesele, dar și din greșelile predecesorilor ei, se bazează cel mai mult pe motivația copilului, pe angajarea lui în activități și rutine plăcute, pe creșterea interesului social. Cu alte cuvinte, terapeuții învață să vadă lumea prin ochii copilului tău pentru a putea comunica, pentru a propune activități interesante și pentru a înțelege la un nivel profund dorințele și nevoile sale.
Pentru că este validată științific prin sute de studii și cercetări, este standardul la nivel global și poți să fii sigur că, în timp ce citești aceste rânduri, mii de copii urmează aceeași terapie pe care o face și copilul tău, în toate colțurile lumii.
Orice metodă de terapie validată științific vine cu norme, rigori și responsabilitate, așa că poți să ai încredere; copilul tău este pe mâini bune.
Cum facem noi ABA?
Nu o să mai fii singur în încercarea de a-ți înțelege copilul. Știm cât de răscolitor poate fi pentru o familie diagnosticul de autism, dar, o să vezi, totul o să se schimbe odată ce veți intra în centru. Tu și copilul tău veți avea alături o echipă bine pregătită, cu roluri clar definite: coordonatorul alege un plan de intervenție, evaluează constant progresul copilului și va fi acolo pentru a-ți răspunde la întrebări, fie în timpul ședințelor lunare, fie atunci când apar situații pe care nu știi cum să le gestionezi. Terapeuții lucrează zilnic obiectivele conform pașilor transmiși de coordonator, iar supervizorul se asigură în fiecare lună că fiecare terapeut bifează și menține toate abilitățile de care are nevoie pentru a excela. Dezvoltarea și bunăstarea copilului tău nu vor mai fi doar responsabilitatea ta, ci vom lupta împreună pentru ele.
Lucrăm zilnic, fie că sunt 2, 4 sau 6 ore, timp de 5 zile pe săptămână. Pentru că e nevoie de expunere constantă, de repetiție și antrenament. Copiii din spectru au nevoie de mult mai multe oportunități de învățare decât un copil tipic pentru a deprinde o nouă abilitate, așa că această constanță este esențială în dezvoltarea lui. În funcție de nevoile tale, ale copilului tău și ale noastre, vom decide împreună numărul de ore potrivit pentru copilul tău.
Totul începe de la o întâlnire gratuită în care ne cunoaștem. Coordonatorul se va juca cu copilul tău în timp ce tu ne vei povesti mai multe despre el: ce te îngrijorează la comportamentul lui? Care sunt obstacolele de care te izbești când vă jucați sau când mergeți în parc? Ce-ți dorești pentru el? Are un istoric cu ABA sau alte terapii? Coordonatorul va urmări în joc abilitățile copilului raportate la vârsta acestuia și concluziile lui vor completa portretul copilului. În funcție de această întâlnire decidem împreună dacă începem colaborarea.
Odată ce copilul începe programul de terapie ABA, îi facem o evaluare (în funcție de nevoi și abilități) ABLLS-R, ESDM-Checklist, Vineland sau o combinație, orice ne oferă o imagine cât mai globală asupra copilului: ce știe? Cum îmi arată ce știe? Ce comportamente provocatoare are? Cum se comportă când e frustrat sau nemulțumit? De ce abilități are nevoie pentru ca viața lui și a familiei lui să fie mai bună?
După evaluare, coordonatorul adună toate datele și combină într-o rețetă precisă dorințele părinților, experiența lui și nevoile copilului și alege mai multe obiective de învățare pentru copil.
În primă instanță, va pune mult accent pe dezvoltarea interesului social prin rutine de joc, pe descoperirea lucrurilor care-l motivează pe copil, pe descoperirea de recompense. Terapeuții lucrează obiectivele în fiecare zi și notează evoluția copilului. În acest proces, punem pe primul loc starea, motivația și interesele lui. Un copil fericit, relaxat și motivat învață mult mai repede și mai durabil decât un copil căruia i se predă cu forța.
Cum se văd rezultatele?
Cu fiecare obiectiv masterat, copilul mai obține o abilitate pe care nu vrem să o demonstreze numai în camera de terapie, așa că ne concentrăm foarte mult pe generalizare. Ce înseamnă generalizarea? E simplu: dacă învață pronumele, vreau să-l aud pe copil în viața lui de zi cu zi spunând „ele se joacă!” atunci când se uită prin parc, fără să fie întrebat de nimeni; dacă obiectivul e imitația, vreau să imite spontan ce vede la televizor, la fratele lui mai mic sau la bunici. Cu alte cuvinte, ne asigurăm împreună cu familia că abilitățile sunt cu adevărat însușite până să stabilim noi obiective.